Pressbild Entangle/Ferreira Bildmuseet i Umeå november 2018

Ângela Ferreira / Pan African Unity Mural

Konstnären Ângela Ferreira intresserar sig för postkoloniala frågor och hur arkitektur och skapade miljöer bär spår av historia, politik och ideologi. I Bildmuseets utställning Pan African Unity Mural presenterar hon skulpturer och väggmålningar på olika platser i Bildmuseet.

Konstnären Ângela Ferreira intresserar sig för postkoloniala frågor och hur arkitektur och skapade miljöer bär spår av historia, politik och ideologi. I Pan African Unity Mural presenterar hon skulpturer och väggmålningar på olika platser i Bildmuseet.

Vad är ett hem och vad betyder tillhörighet för den som är i ständig rörelse? Kan en känsla av förskingring användas som en tillgång? I sin utställning refererar Ferreira till den sydafrikanska sångaren Miriam Makeba och den landsflyktige amerikanen George Wright, vilkas livshistorier hon väver samman med sin egen. Makeba bannlystes från sitt hemland för sitt ställningstagande mot apartheid, och tvingades senare lämna även USA tillsammans med sin man som var aktiv i Svarta pantrarna. Wright, numera portugisisk medborgare, dömdes för mord i sitt hemland, blev politiskt engagerad under fängelsetiden och flydde senare till Algeriet i en uppmärksammad flygplanskapning.

Utställningens titel Pan African Unity Mural refererar till en muralmålning som Ângela Ferreira skapade tillsammans med tretton andra konstnärer 1986-87 i Kapstaden, Sydafrika, i protest mot apartheidregimen.

Ângela Ferreira (f. 1958 Moçambique) är bosatt i Lissabon, Portugal. Pan African Unity Mural är hennes första separatutställning i Skandinavien. Utställningen har producerats av Bildmuseet i samarbete med MAAT: Museum of Art, Architecture and Technology i Lissabon.