Johan Airijoki och Malmfältens Rockklubb

Vävenscenen | numrerad salong | 18 års åldersgräns

Make it Sound presenterar stolt Johan Airijoki & Malmfältens Rockklubb w/ I”m Kingfisher

JOHAN AIRIJOKI & MALMFÄLTENS ROCKKLUBB
2018 släppte gruvarbetaren och musikern Johan Airijoki sitt tredje fullängdsalbum ”En blyg viol”. Tillsammans med sitt band Malmfältens Rockklubb har han de senaste åren turnerat från Gällivare i norr till Malmö i söder. Det har varit slutsålda klubbspelningar och festivalkonserter där den golvade publiken fått uppleva laddade ögonblick fulla av Johans vackra glesbygdspoesi och krängande, svängande popinfluerade rock.

När Johan Airijoki själv får berätta om sin musik nämner han svänget:
– Musiken är hela tiden ett utforskade. Man hittar sitt uttryck. Det absolut viktigaste, tycker jag, det är groovet, svänget. Det är det som fångar mig, vilket inte alls behöver vara komplicerat. Bara musiken känns, säger Johan Airijoki.

– Man får som en liten bit av vår kultur om man går och ser oss. Det är det samiska, det tornedalska och det svenska som blandats över tiden. Vi blickar utåt men gräver där vi står kan man säga.

Johan Airijoki är nu tillbaka inne i studion och skriver samt spelar in nytt material. Samtidigt presenterar han några utvalda konserter i början av 2020.

Utdrag ur liverecensioner:
”I sitt sätt att förena en fritt flödande ordrikedom med en traditionell tillknäppthet hittar bluesmannen Johan Airijoki från Gällivare en egen poetisk dimension.”
– DN Kultur (4/5)
”[…]Från en röst som vet vad den sjunger om. Jag kan inte beskriva det bättre än att det känns som att musiken följer rösten. Han kan sjunga vad han vill, musiken kommer följa. Rösten bär allt allvar, all komik, allt vemod, all glädje”
– Piteåtidningen

”[..] För varenda tonsatt myrmark, tallskog, fikarum är det som att publiken kommer närmare och närmare, hela rummet blir en enhet. Någon skriker ”Så jävla bra”, andra ställer sig upp och dansar mellan stolarna.”
– Norran (5/5)

”[Sällad skådad kvalitet] gällde självklart även för Gällivares egen Robert Johnson vid namn Johan Airijoki. Med sina svenska texter lyfte han fram en berättartradition som på senare år bleknat allt mer på den svenska musikscenen.”
– HYMN

I’M KINGFISHER
En drömsk röst och en hemmasnickrad avig gitarrteknik har tagit Thomas Jonssons musik långt utanför uppväxtorten Grums. Första spelningen gjordes för tjugo år sedan och han har under de senaste femton åren ständigt befunnit sig strax utanför americanagenrens skarpaste blickfång. 2003 hyllade brittiska Uncut hans debutalbum med fyra stjärnor av fem, 2008 listade The Times honom som en av sveriges mest intressanta exporter och 2010 signades han på labeln Playground för albumet Arctic, en temaskiva om polarexpeditioner.
Men inget album har positionerat Thomas tydligare på den svenska indie/folk-kartan som fjolårets sjätte soloalbum Transit, nysignad på Fading Trails som drivs av Johan Alm på PNSKLM. Skivan, som backas upp av bland andra Martin Hederos och Christian Kjellvander, plockades snabbt upp av de stora amerikanska radiostationerna NPR (”This record is awesome”) och KEXP (Song of the Day). Även Aftonbladet, Sydsvenskan, Nöjesguiden, GP, Sonic, Hymn och Radio France International var några som rosade skivan.

Han är redan en veteran på livefronten med över 600 spelningar i 20 länder bakom sig, från SXSW i Austin och Paradiso i Amsterdam till Malmöfestivalen och Münchens Filmfestival. Ändå är frågan om inte europaturnerandet 2018 var hans allra vassaste. Han fick gästsjunga med husgudarna Magnolia Electric Co, turnerade med The Weather Station, Damien Jurado, Christian Kjellvander och Louise Hoffsten, samt spelade på Sthlm Americana Festival på Södra Teatern och Sommarscen Malmö.

I samarbete med Umeå kommun, Gotthards krog och Studieförbundet Bilda